Jäikö jokin askarruttamaan? Alta voit löytää vastauksen kysymykseesi.
Asennus ja huolto
V: Kaksi asiaa: kokonaisuuden tärkeys ja kuntotarkastus. Jos mainoksesi on yli 5 v. vanha neonmainos, se ehkä tarvitsee peruskunnostuksen, putkien, (mahd. muuntajien) vaihdon tai valaistus voidaan vaihtaa hyvänlaatuisiin LED-valaisimiin, siis jos mainoksessa on akryylietupinnat tai mainos on taustavalaistu.
Pintaputkisen neonmainoksen muuttaminen LED-valaistuksi ei ole kovin suositeltavaa.
Kun neonputket ovat riittävän kuluneet, ne eivät kestä viereisen uuden putken kuormitusta ja näin ollaan kuuluisassa huoltokierteessä.
V: Sähkölaitteiden valmistus on ammattitaitoa vaativaa hommaa. Jos valmistus on ollut huolimatonta tai komponenttien mitoitus poskellaan (esim. säästösyistä), ei ilman kunnostusta koteloista saada toimivia. Näissä kohteissa, joissa joudutaan käyttämään nostolaitteita huollossa, on kiinnitettävä kestävyyteen ja laatuun erityistä huomiota. Tällainen mainostoteemi on kuin mikä tahansa rakennus. Vastaanottotarkastus ja dokumentointi on tärkeää. Siinä asiakas toteaa, että toimitus on tilauksen mukainen ja laatu sellainen kuin on tilattu.
V: Pyrimme tietenkin täsmällisyyteen ja jos on sovittu toimitus ennen liikkeen avajaisia, niin nämä hoidetaan aina ensimmäisenä. Puhutaan priorisoinnista. Joskus Suomen sääolot aiheuttavat sen, ettei asennusta voida suorittaa. Akryylit tai johtimet eivät kestä liikuttelua -30 asteen pakkasessa. Nostimet ovat tarkkoja tuulelle ja pakkaselle. Sateella ei saisi suorittaa sähkötöitä.
Ja toisinaan Suomen markkinoille saada juuri niitä komponentteja, mistä ollaan sovittu.
V: Huoltoa teemme Jyväskylän talousalueella ja Keski-Suomessa, mutta uusia valomainoksia valmistamme maanlaajuisesti. Olemme tavallaan puolessa välissä joka suuntaan. Valmistamamme mainokset asennamme itse, jo takuunkin vuoksi.
LED -valomainos
V: Ilmeisesti Teillä on neonmainos, joka tarvitsee huoltoa. Ohi kulkenut myyntimies huomaa mainoksenne, ja koska LED-komponentteja saa jo postimyyntiluetteloista tilattua, voi kuka tahansa tarjota tällaista muutostyötä mainokselle. Mutta aina tämä ei ole kannattavaa.
Muista siis seuraavat asiat:
1. Sähkölaitteen huolto on luvanvaraista toimintaa.
2. Neonputkea ei ryhmityksessä saa korvata led-valoilla. Koko mainoksen voi muuttaa led-valaistuksi, mutta se on tehtävä siten, että mainoksen valoteho ja kirkkaus pysyvät hyvinä. Pyydä aina tarjous muutosurakasta, ettei tule yllätyksiä. Pyydä myös kulutuslaskelma, joka antaa osviittaa siitä, kuinka paljon valonlähteitä mainokseen on käytetty.
3. Huomio seuraavaa, kun pyydät tarjousta joko muutostyöstä tai uudesta LED-valaistusta mainoksesta:
– Valomainoksen on tarkoitus valon avulla mainostaa, siis herättää huomio. Jos seinällä on jokin epämääräinen himmeä möykky, on komponenttien mitoitus epäonnistunut ja mainoksen hinta korreloi näkyvyyttä.
– Vertaile tarjouksia.
4. LED-tekniikka kehittyy jatkuvasti. LED-komponenttien taso on kirjava, on laadukkaita ja sitten ei. Mitä suurempi valmistaja, sen enemmän siellä käytetään tuotekehitykseen resursseja.
5. Tehokkaammat komponentit, keveys, väriä vaihtavat RGB-järjestelmät ja laajemmat valokulmat tuovat tasokkuutta valomainontaan.
6. Lämpö kuluttaa ledejä. Pohjoisseinän mainos säilyttää kirkkautensa kauemmin kuin etelään suuntautuva mainos. Mainosten ilmanvaihtoon ja runkorakenteeseen on valmistuksessa kiinnitettävä huomio.
V: LED (engl. Light-Emitting Diode) eli hohtodiodi eli tuttavallisemmin ledi on puolijohdekomponentti, joka synnyttää lähes monokromaattista valoa, kun siihen johdetaan sähkövirta. LEDiä sanotaan arkisesti myös valodiodiksi, vaikka toisaalta nimitys tarkoittaa valolle herkkää diodia. LEDien valmistusmateriaali määrää komponentin lähettämän valon aallonpituuden, jota voidaan edelleen muokata ledin pintaan lisätyillä kalvoilla ja pinnoitteilla. Ledien valon aallonpituus on yleensä vain hyvin pienellä alalla. LED-valon väri tulee puolijohteen materiaalista.
Ledimainokset ovat korvanneet neonmainokset yritysten ulkomainoksina. Valmistamistamme mainoksista n. 95 % on tällä hetkellä LED-mainoksia. Vuosien saatossa olemme tutkineet eri merkkisiä LEDejä, ja valitettavasti alkuaikoina joutuneet vaihtamaan takuukorjauksena pariin mainokseen kaikki ledit. Ne ovat niitä oppirahoja. Nykyisin käytämme vain hyväksi havaittuja ja toimivia komponentteja.
V: Valinta on aina vaikeaa, mutta asioiden vertailu ja kilpailuttaminen antaa varmaan riittäviä tietoja päätöksen tekoon. Vanha sanonta ”aina ei saa hyvää ja halpaa” pätee tässäkin asiassa. Tilaajalla on oikeus kysyä niin kauan, että saa riittävät ja ymmärrettävät tiedot tuotteesta. Kaikilla komponenteilla on jonkinlainen nimi ja tehotieto olemassa. Jos jossain lukee pelkästään ”Made in China”, kannattaa asiaan suhtautua varauksella. Olemme täällä kertoaksemme Teille faktat, jotka on meidän tiedossamme. Päätös on loppupeleissä aina asiakkaalla.
V: Kyllähän se niin on, että komponentit uusiutuvat jatkuvasti. Tehot muuttuvat. Jos lasket, että mainoksesi kestää n. 5 – 6 vuotta, niin sitten on ledit taas päivitettävä uusiin. Vähän kuin tietokoneohjelmat. Me mainosten valmistajatkaan emme voi asialle mitään, koska tuotekehitys tapahtuu tosi hurjalla vauhdilla.
Neonmainoksessa voidaan putkirungot käyttää uudestaan ja palauttaa samaan mainokseen, mutta LED-yksiköt on uusittava kokonaan.
Esim. neljän vuoden takaisiin mainoksiin ei saada enää huolto-osia. Karu totuus. Isommat valmistajat kyllä lupaavat pitää tuotannossa nykyisiä tuotteita takuuajan jälkeenkin.
V: Timantit ovat ikuisia. Ledit vaativat huoltoa siinä, missä muutkin sähkölaitteet. Kaikella on aikansa, ja kaikella on laskennallinen ikänsä. Ottaen huomioon ledin ”kulumisen” ja valon aleneman (n. 70 % valotehosta jäljellä 4 v kuluttua), voidaan hyvänlaatuisten ledien olettaa kestävän n. 50 000 käyttötuntia.
V: Emme suosittele. Ledithän ovat pieniä valopisteitä, jotka kohdistetaan värilliseen etupintaan. Jos pintaputkinen mainos muutetaan siten, että putken tilalle asennetaan Led-komponentteja, niin tuloksena on lähinnä sirkuksen valoja vastaava kokonaisuus. Varoittavia esimerkkejä kyllä jo on nähty.
Pintaputkiset neonmainokset ovat jo sellaista taidetta, jonka soisi säilyvän. Tekijöitä on Suomessa enää kourallinen. Mikäli olet hävittämässä pintaputkista neonmainostasi, ota ensin yhteyttä meihin. Museoimme vanhoja mainoksia, omaksi iloksemme ja ehkä joskus niitä vielä tarvitaan vaikka elokuvarekvisiitaksi.
Luvat ja turvallisuus
V: Kaupungin rakennusvalvonta pitää huolta myös katujen alla olevista putkistoista, ja jos käytetään nostolaitteita, niin tästä ja katualueen sulkemisesta on ilmoitettava kaupungin pysäköinninvalvontaan. On tehtävä väliaikaiset liikennejärjestelyselostukset sekä muut turvajärjestelyt. Toimimme säännösten mukaisesti ja ilmoitamme huoltokohteet. Emme voi vaikuttaa kaupungin päättäjien määräämiin maksuihin.
Tiedän, että Jyväskylässä maksut ovat vielä kohtuullisia siihen verrattuna, mitä joissain muissa kaupungeissa veloitetaan.
V: Emme salli rekisteröidyn nimemme käyttöä avain- tai hakusanana toisen yrityksen nettimarkkinoinnissa ilman kirjallista sopimusta.
Toiminimilaki 2.2.1979/128
V: Kaupungin rakennusvalvonta antaa luvat uusille mainoksille. Joissain kaupunginosissa saa asentaa seinälle vain ns. irtokirjainmainoksen. Syitä tähän on monia, mutta yhtenäinen, viihtyisä ympäristö voi olla yksi syy. Rakennusten arkkitehtuuri voi kärsiä ja kotelomainosten suuret valopinnat aiheuttavat joskus ”valosaastetta”. Tehdessäsi vuokrasopimusta kysy myös mahdolliset mainospaikat ja niiden hinnat ja määräykset.
V: Onhan tällaistakin sattunut vuosia sitten. Korostan huolellisen valmistuksen tärkeyttä. Turvakomponentit ja sähkölaitteiden mitoitus on oikein laadittu ja säännösten mukaan valmistettu. Laadukkaissa LED-komponeneissa on mm. paloa rajoittava rakenne. Viallisten laitteiden huolto on tärkeää. Ja vastuuvakuutukset on oltava kunnossa sekä toimittajalla että mainoksen omistajalla.
Neon -valomainos
V: Museoviraston määräämät suojelukohteet on huollettava ja uudet mainokset näihin valmistettava ”vanhalla” neontekniikalla ja -komponenteilla. Suomen ainoa neonmuuntajavalmistaja valitettavasti lopetti v. 2010 lopulla, minkä vuoksi komponentit on tuotava ulkomailta. Neonmainoksia valmistetaan vielä pintaputkisiin erikoismainoksiin ja sisätiloihin.
V: Loisteputkia ovat ne suorat valkoiset valoputket, joita on joka kodissa esim. kylpyhuoneessa. Laatikkomainoksissa käytettään myös loisteputkia, mutta ne ovat pääsääntöisesti pitkäikäisiä Thermo-putkia, joissa on kaksoislasi. Myös värisävy on mainostarkoituksiin erilainen, jotta mainoksen värit toistuvat oikein.
Neonputki taas on lasinpuhaltajan yksitellen valmistama erikoiskaasulla täytetty valoputki. Sähkö saa kaasun palamaan eri väreissä riippuen käytetystä kaasusta, jauheesta tai lasinväristä.
Suunnittelu ja tilaus
V: Onnistuu. Toimitat vain kuvan ja mittaat, minkä kokoinen mainos voisi olla. Teemme suunnitelman ja tarjouksen ”avaimet käteen” -periaatteella.
Luvat on kysyttävä ja tarvittaessa autamme siinäkin.
V: Yleensä toimitusaika vaihtelee 2 vk – 2 kk. Toimitusaikaan vaikuttaa suuresti alkuselvittelyt, tarjouslaskennat, tinkimiset, mahd. muutokset väreissä, materiaaleissa, kokomuutokset, kesälomat.
Työtä ei voida aloittaa ennenkuin molemmat osapuolet ovat yksimielisiä kaikista toimitukseen liittyvistä seikoista. Jokaisen mainoksen valmistus on pääsääntöisesti käsityötä ja jokainen mainos on yksittäiskappale, joka valmistetaan vain Sinun yrityksellesi. Olemme äärimmäisen tarkkoja siitä, miltä lopputuote näyttää. Itsekin yrittäjinä ymmärrämme oman yrityksen nimen arvon. Sitä ei voi ”vain heittää” seinälle. Tulet näkemään yrityksesi nimen joka aamu, joten laatu on oltava hyvä.
V: Siis tarkoitat varmaan juuri valomainosten osalta? Koska muut asiat saat parhaiten selville yrittäjäkursseilla ja vaikka Suomen Yrittäjät Ry:stä.
Kun suunnittelet yritysnimeä ja sen näkymistä eri medioissa, kannattaa miettiä sen muokkautuvuutta, mutta kuitenkin niin, että se on täysin tunnistettavissa ja liitettävissä yritykseesi. Pitkät nimet ja pienet kirjaimet ovat hankalia. Lyhyttä ja ytimekastä! Värikästä ja muokattavaa!
V: 1. Yrityksenne virallinen logo, väritiedot.
2. Mahdollisesti kuva paikasta, johon mainos on ajateltu.
3. Mittatiedot: maksimileveys/-korkeus
Näillä päästään alkuun, mutta paikalla käynti antaa varmaan hyviä tietoja niin valmistajalle kuin tilaajallekin.
Eikö vastausta löytynyt? Ota meihin yhteyttä, niin kerromme lisää!